9 Ekim 2015

Hayır Diyebilmek...


“Hayır” demeyi kimi zaman “ayıp olacağı” için, kimi zamanda karşımızdakini üzmemek için beceremiyoruz. Kendimizi istemediğimiz bir durumun içinde, gitmek istemediğimiz bir yere giderken, yapmak istemediğimiz bir işi yaparken ya da görmek istemediğimiz bir kişiyle vakit geçirirken buluveriyoruz. O isteksizce yaptığımız iş, sonra ya karnımızı ağrıtıyor, ya başımızı… Benim dün gece yaşadığımda sanırım bu konuya güzel bir örnek oldu …

Başka şehirde yaşayan kuzenim gecenin ilerleyen saatlerinde messenger’dan bana “merhaba nasılsın” diye mesaj attığında çok yorgun olmama, uykumun gelmiş olmasına ve canımın da  hiç yazışmak istememesine rağmen sadece “AYIP OLMASIN” diye cevap yazmıştım. Devamında büyük bir marketin hediye dağıtım işini üslendiğini, beni de bu hediyelerden faydalandırmak istediğini, bana gelecek mesaja sadece “EVET” yazmamın yeterli olduğunu ısrarla istemişti. Ben dilimin ucuna gelen HAYIR kelimesini yutarak, çok zorlanarak da olsa sadece “hediye mediye istemiyorum aman boş ver” diye yazmayı başarabilmiştim. Ama kuzenim beni bu gece çok seviyordu ve “EVET” yazmam için çok ısrar ediyordu, istediğini yapmazsam “ayıp olacaktı”…Ben  “HAYIR DİYEMEMENİN DAYANILMAZ AĞIRLIĞIYLA” dayanamayıp, gelen mesaja  “EVET” yazdım…Kuzenim sağolsun beni çok sevdiği için daha da çok hediye vermek istedi!... Bir kez daha gelen mesaja “EVET” yazmamı istediğinde yarım ağızda olsa, ayıp olacağını da  bilmeme rağmen cılız bir “HAYIR İSTEMİYORUM” yazabildim, gerçekten de hediye falan istemiyordum…Ama kuzenim çok ısrarcıydı, beni de bu gece çoook seviyordu, vaz geçmedi... Ben gecenin bu saatinde beni arayan, beni hediyelendirmek için kendini paralayan bu kuzenime “ayıp etmemeliydim.” Dilimin ucunda dışarı çıkabilmek için çırpınan HAYIRı yutup “ EVET” demeliydim ve bir “EVET” daha yazdım… Her yazdığım “EVET” de telefon faturama 84 tl yazıldığı mesajı geliyordu ama kuzenim “öyle yazdığına bakma aşk olsun bana güvenmiyor musun?” diye cevaplıyordu. Biraz tedirgin olmuştum ama olsun, kuzenime ayıp olmaması daha önemliydi…Kuzenim bu iyi kalpliğini her geçen dakika daha da artıyordu bana; “ yanındakilerin de telefonunu ver de onları da hediyelerden faydalandırayım” dediğinde kuzenime ayıp olacağını bile bile Türksel’i aramayı akıl edebildim!... ve o zaman öğrendim ki kuzenimin face’i, hesapları hacklanmiş onun hesabından DOLANDIRILIYORUM…
HAYIR demenin de “EVET” diyebilmek kadar kıymetli olduğunu 276 tl. gelen telefon faturası mesajını gördüğüm an anladım…

Biz“Ayıp olmasın” kültürünü sürdüren nesiliz. “Ayıp olmasın” diye, tok olduğu halde yemek yiyen, “Ayıp olmasın” diye başkalarının hayatlarını yaşamayı seçen ve çoğu zaman başkalarının ne istediğini düşünmekten kendine ne istediğini sormayı unutan bir nesiliz biz…
Bu yüzden de “hayır” bizde yanlış anlaşılmaya fazlasıyla uygun bir cevap...
Hatta “Hayır” deyip kendi istediğimizi seçmek, bazılarımız için büyük bir bencillik belirtisi, büyük bir “ayıp etmişlik”…

Aslında “hayır” demek istediğimiz halde “evet” dediğimiz her sefer, kendimizi bir kez daha ayıp etmiş” olduğumuzu bir fark edebilsek…

Bu davranışlar bize genellikle ailelerimizin mirasıdır. Çocuk yetiştiren ebeveynler…Çocuğunuzu sürekli sizi ya da birilerini memnun etme çabası için lütfen yönlendirmeyin. Bırakın çocuğunuz olumsuz düşüncelerini ve çevresindekilerden farklı olan fikirlerini size, arkadaşlarına ve öğretmenlerine saldırganlık yapmadan uygun bir dille anlatabilsin. Sizin ya da çevresindekilerin önerilerini benimsemediğinde hayır diyebilsin. “Ayıp olmasın” diye içinden hayır demek geldiği halde susmayı ya da onların düşüncelerini onaylamayı asla düşünmesin…

Yapılan araştırmalarda uyuşturucu bataklığına sürüklenen gençlerin genellikle reddetme becerilerinin olmadığı, yani “hayır” diyemedikleri gözlenmiştir. Bu nedenle birçoğu uyuşturucu bataklığına arkadaş kurbanı olarak sürüklenmiştir.
Ben yaşadığım her olayın bir öğreti olduğunu düşünürüm. İllaki bana öğrettiği bir şeyler, bazı mesajlar vardır. Yukarıda mizahi bir dille anlatmaya çalıştığım yaşadığım bu olayı  “kandırılma”, “dolandırılma” diye değerlendirebilirim. Yanlış da olmaz ama benim buradan çıkardığım bir mesaj var ki inanın ödeyeceğim faturanın bedelinin çok daha fazlasını ödesem böyle bir dersi kimseden alamazdım. Bunu sizlerle de paylaşmak isterim;
HAYIRDA EN AZ EVET KADAR KIYMETLİDİR… HAYIR DEME BECERİNİZ YOKSA ASLINDA EVETLERİNİZİN BİR ANLAMIDA YOKTUR ve İYİ BİR İNSAN OLMAKLA “ayıp olmasın” düşüncesiyle İYİ OLMAYA ÇALIŞMAK ÇOK FARKLI ŞEYLERDİR…

Sevgiye, aşka, sağlığa, mutluluğa, paylaşmaya EVET, istemediğiniz her şeye HAYIR diyebilmeniz dileğiyle…

BUKET ELBEYOĞLU


  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder